logo
keskiviikko, 01 tammikuu 2020 10:21

Kertakäyttökulttuuria vastaan

 

 Ostan. Kokeilen.
Unohdan kaappiin.
Ostan. Käytän.
Heitän menemään.
Ostan. Ostan. Ostan.

Kulutan ilman syyllisyyttä.
Käytän ilman omatuntoa.
Heitän pois, kun en enää tarvitse.
Vaihdan uuteen, koska haluan.

En sitoudu.
En näe vaivaa.
En korjaa.
En vaali, en hoivaa, en huolehdi.

Jumaloin mahdollisuuttani käyttää ja heittää menemään.
Ylistän kertakäyttöisyyttä.
Palvon lyhytikäisyyttä.

Kulunutta vuosikymmentä voisi nimittää kertakäyttökulttuurin kulta-ajaksi. Kuluttaminen, käyttäminen ja uuden ostaminen ovat nykyajan normeja. Vaikka pinnan alla kytee muutos parempaan ja ilmastoaktivismista puhutaan paljon, käytännön tottumukset maalaavat vielä toisenlaista kuvaa. On liian helppoa kokeilla ja heittää menemään. On liian houkuttelevaa olla sitoutumatta.

IMG 2890

Kertakäyttökulttuuri tuntuu toisinaan rantautuneen myös liikunta- ja hyvinvointialalle. Aloittaessani yritystoimintani vuonna 2013, asiakkaat sitoutuivat helpommin pitkäkestoiseen harjoitteluun. Oli itsestäänselvyys, ettei kehoon voinut vaikuttaa pysyvästi kerran, kahden tai edes kahdeksan harjoittelukerran aikana. Minun ei tarvinnut yritykseni alkuaikoina perustella, miksi kehonhallintaharjoittelu vaatii sitoutumista ja aikaa, tai miksi esimerkiksi pilateksen periaatteiden todellinen ymmärtäminen ei todellakaan onnistu yhden kurssin aikana. Nyt tilanne tuntuu olevan hieman erilainen.  Joskus tuntuu, että liian usein tahdotaan nopeita tuloksia – tai ainakin halutaan ymmärtää jo heti ensimmäisellä kerralla, miksi harjoittelussa noudatetaan tiettyjä perusperiaatteita. Sitoutuminen pitkäjänteiseen harjoitteluun tuntuu toisinaan liian kovalta vaatimukselta – tai lähes tulkoon mahdottomuudelta.

Asenneilmapiirin muutos on toisaalta ymmärrettävää, sillä, kuten niin monesti hehkutetaan, nykyaika on hektistä ja kiireistä. Väitän kuitenkin, että kiireen ja hektisyyden ei olisi pakko antaa kietoa limaisia lonkeroitaan jokaiseen elämän nurkkaan.

Keho ja mieli eivät noudata kiireen ja hektisyyden määräämää aikataulua. Kehonhallinnan parantaminen ei tapahdu yhden harjoituskerran tai edes yhden harjoituskurssin aikana. Jo pelkästään kehotietoisuuden kehittäminen – tai edes siihen tarvittavien pysähtymis- ja havainnointitaitojen buustaaminen, vaatii sitoutumista säännölliseen ja pitkäkestoiseen harjoitteluun. Jos ihminen on vuosien, tai vuosikymmenien ajan, juossut tukka hulmuten kiireestä toiseen, vain raahaten omaa itseään ja kehoaan mukanaan, miten tuo sama ihminen voisi edes muutaman harjoitustunnin aikana oppia hiljentämään tahtia ja havainnoimaan kehoaan – puhumattakaan kehonhallintataitojen kehittämisestä?

IMG 2891

Kehosi ei ole kertakäyttötavaraa. Kehoa et voi heittää menemään tai vaihtaa uuteen malliin halutessasi. Olet sidoksissa samaan kehoon koko elämäsi ajan. Eikä kehosi voi hyvin ilman pitkäkestoista sitoutumista ja hoivaamista. Samaa hoivaamista ja sitoutumista kaipaa myös mielesi.

Keho haluaa erottua kertakäyttökulttuurista. Se haluaa ja ennen kaikkea tarvitsee pysähtymistä, vauhdin hiljentämistä ja rentoutumista. Keho kaipaa tietoista työskentelyä, aktivoivaa harjoittelua ja ajatusten keskittämistä käsillä olevaan hetkeen. Keho ikävöi takaisin syvään ja parantavaan yhteyteen mielen kanssa – yhteyteen, jonka palauttaminen vaatii pitkäkestoista työskentelyä, jonka huoltaminen edellyttää säännöllistä harjoittelua ja jonka toimivuus muodostaa pohjan hyvinvoinnillesi.

Kertakäyttökulttuuri kuluttaa, käyttää ja heittää menemään. Älä kohtele kehoasi kuin kulutettavissa olevaa tarjoustavaraa. Lähikaupassa ei nimittäin myydä uusia kehoja edes alennusmyyntien yhteydessä.

Kehonhallintataitojen ja kehotietoisuuden kehittäminen vaatii aikaa. Edistyminen tapahtuu usein piinallisen hitaasti, ja yhden edistysaskeleen jälkeen eteen avautuu lukemattomia uusia kehityskohteita. Sitoutuminen pitkäjänteiseen harjoitteluun on kuitenkin ainoa mahdollisuutesi voida hyvin - ja juuri sitä mahdollisuutta janoavat myös kehosi ja mielesi.

IMG 2889

Anna siis keholle ja mielellesi uusi mahdollisuus – anna itsellesi mahdollisuus voida hyvin. Sitoudu ja anna aikaa. Älä oleta kaiken edistymisen tapahtuvan yhden kurssin, tai edes yhden harjoitteluvuoden aikana. Usko muutoksiin, joita et voi silmällä välittömästi erottaa. Luota harjoittelun voimaan, mutta älä odota saavuttavasi kaikkia edistysaskelia kerralla. Huolla ja hoivaa, pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti - silloin annat itsellesi mahdollisuuden voida hyvin.

perjantai, 13 joulukuu 2019 07:59

Eletty elämä jättää meihin jälkiä

Muistatko sen ajan, kun tietokoneita käytettiin vain harvoin, ja kynä & paperi olivat päivittäisessä käytössä? Muistatko, miten lyijykynä jätti pysyvän jälkensä paperiin, eikä kerran lyijykynän koskettamaa paperia enää saanut kokonaan puhtaaksi?

Teen oletuksen, että et ole täysin unohtanut lyijykynäaikoja ja saatatpa jopa käyttää lyijäriä satunnaisesti myös nykyisin (vaikka älylaitteet ja tietokoneet ovatkin korvanneet käsin kirjoittamisen monella saralla). Sinulla on siis hyvin todennäköisesti kokemusta siitä, kuinka lyijykynä jättää peruuttamattoman jälkensä paperiin. Kerran lyijykynän koskettamaa paperia ei enää saa täysin puhtaaksi – ja pyyhekumillakin joutuu näkemään paljon vaivaa, jotta aiemmat merkinnät eivät häiritsevästi näy uuden tekstin taustalla.

jäljet1

Eletty elämä jättää meihin samanlaisia, peruuttamattomia jälkiä. Kokemamme kokemukset ja elämämme eri hetket piirtävät meihin pysyviä puumerkkejä, joita ei saa enää jälkikäteen täysin näkymättömiin. Vaikka kuinka haluaisit, et voi unohtaa ikäviä muistojasi tai kipeitä kokemuksiasi, tai jättää huomioimatta kehosi kokemia haavoja tai kehossasi tapahtuneita muutoksia. Jokainen elämäsi hetki jättää sinuun peruuttamattoman jäljen – tahdostasi huolimatta.

Eletty elämä näkyy sinussa erilaisina jälkinä - piirtoina mielessäsi tai muotoiluina kehossasi. Kukaan meistä ei voi säilyä puhtaana kanvaasina koko elämänsä ajan – emmekä todellisuudessa ole kirjoittamattomia alustoja edes syntyessämme.

jläjet2

Onneksi meillä on keinoja muokata elämän meihin jättämiä peruuttamattomia jälkiä. Näkymättömiksi meihin piirtyneitä jälkiä emme enää saa, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten vahvasti ne elämässämme näkyvät. Sinun on esimerkiksi mahdollista vaikuttaa kehosi linjaukseen. Voit valita, annatko rintakehäsi roikkua takakenossa tai päästätkö kaularankasi kenottamaan eteenpäin. Voit valita, otatko pyyhekumin käteesi ja kumitat virheellistä asentoa askel kerrallaan paremmaksi, vai jätätkö eletyn elämän jäljen paikalleen ja annat esimerkiksi elämänlaatusi mukautua asentovirheen mukaiseksi. (Toki on totta, että pitkään jatkuessaan asentovirheistä tulee vaikeampia korjata ja niiden työstäminen vaatii toistuvaa harjoittelua – mutta joka tapauksessa niihin voidaan yhä vaikuttaa.) Samalla tavalla voit valita, annatko mielen ikävien muistojen tai kipeiden kokemuksien piirtämien jälkien näkyä sinussa vielä vuosienkin päästä – vai annatko mahdollisuuden uusille, korjaaville kokemuksille, jolloin ikävien kokemuksen ääriviivat hiljalleen himmenevät.

Kuten lyijykynän jäljet, myös eletyn elämän kokemukset jättävät meihin pysyviä jälkiä. Jälkiä on kuitenkin mahdollista muokata ja himmentää, ja niiden sisältöä voidaan uudelleenkirjoittaa ja korjata. Itsestään tai ilmaiseksi jäljet eivät kuitenkaan meissä himmene, vaan vaativat vaivannäköä ja uusia kokemuksia muokkautuakseen.

jäljet3

Täysin näkymättömiin eletyn elämän jälkiä ei meistä enää millään keinolla saa. Tämä voi olla joskus vaikea hyväksyä, sillä kantamamme jäljet saattavat herättää joissain tapauksissa häpeää. Saatamme yrittää monin keinoin häivyttää jälkiä toisten näkymättömiin, vaikka tämä ei todellisuudessa ole edes mahdollista – ja hyvä niin. Hieman kuluneet, moneen kertaan pyyhityt ja uudelleen kirjoitetut jäljet kertovat eletystä elämästä. Kenelläkään toisella ei voi olla täsmälleen samanlaisia jälkiä omassa kanvaasissaan - ja juuri se tekee kokemuksistamme aitoja ja ainutlaatuisia. Näin eletyn elämän piirtämät jäljet muokkaavat meistä piirto kerrallaan täysin yksilöllisiä ja uniikkeja, oman elämämme keräilyharvinaisuuksia. Meihin piirtyneet jäljet antavat meille täysin yksilöllisen koodin, jota kenelläkään toisella ei ole käytettävissään. 

Sinussa näkyvät elämän jäljet tekevät sinusta juuri omanlaisesi. Ilman himmenneitä, tummia ja vasta piirtymässä olevia jälkiä et olisi sinä – täysin ainutlaatuinen ja ainutkertainen kokonaisuus.

tiistai, 03 joulukuu 2019 08:20

Joulukalenteri, luukku 3: liikuntanoppa

Joulukalenteri, luukku 3. Tee liikuntahetkistä hauskoja liikuntanopan avulla! Liikunta voi joskus tuntua hieman tylsältä, eikä aina huvittaisi lähteä kotisohvalta yhtään minnekään. Varsinkin lasten kanssa liikkuessa liikuntahetkien tulee olla innostavia, hauskoja ja ihania. Liikuntanopan avulla liikkumisesta tulee yhteinen leikki, jota ei vaan malttaisi lopettaa. Liikuntanoppa sopii kuitenkin myös aikuisten liikuntahetkien piristykseksi: noppaan voi laittaa esimerkiksi erilaisia pilatesliikkeitä tai (keskenään yhteensopivia) jooga-asanoita, ja ah – tutusta treenistä tuleekin taas erilaista ja motivoivaa!

IMG 2733

Jos haluat käyttää kuvassa näkyvän nopan liikuntakuvia oman noppasi tekemiseen, klikkaa ”Read more” ja tekstin alareunasta löydät liikuntakuvat ladattavana liitetiedostona. Minä käytin tässä nopan pohjana pieniä puuneliöitä, mutta voit hyvin askarrella noppaan tarvittavan neliön esimerkiksi mehupurkista tai pahvilaatikosta!

P.S. Seuraa Patana Balancen joulukalenteria Facebookissa – klikkaa täältä sivuille.

keskiviikko, 20 marraskuu 2019 13:15

Kuka on vastuussa hyvinvoinnistasi?

 VAROITUS: Seuraava teksti voi provosoida sinua. Se voi saada sinut ärsyyntyneeksi, turhautuneeksi tai pyörittelemään silmiäsi. Saatat jopa tuhahtaa ääneen, että eipä tuokaan tajua tilanteestani yhtään mitään. Ja olet oikeassa, vain sinä olet oman elämäsi asiantuntija. Turhautuneisuuden ja ärsyyntyneisyyden tunteet ovat oikeutettuja ja aitoja – mutta mitä niiden taakse kätkeytyy? Mikä on se perimmäinen tunne, joka haluaa tulla kuulluksi, mutta joka piiloutuu ärtymyksen ja turhautuneisuuden alle? Mitä sisimmässäsi herää tämän tekstin aikana? Mikä osa sinussa haluaa tulla näkyviin?

Jokainen ihminen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan.

Kuvitellaanpa seuraava tilanne. Ostat uuden auton. Supersiistin ja überkalliin menopelin, josta tulee nopeasti silmäteräsi. Huollatat autoasi säännöllisesti, pidät huolta sen maalipinnasta ja imuroit roskat autosta vähintään joka toinen kuukausi. Muistat vaihdattaa auton renkaat ajoissa ja tarkistat ilmanpaineet useammin kuin kerran vuodessa. Huolehdit autostasi ja tarkistat, että se on kaikin puolin kunnossa ja valmiina uusiin seikkailuihin. Ymmärrät, että autosi kaipaa säännöllistä huolenpitoa ja hoivaamista. Huolehdit autostasi, mutta muistatko/ehditkö/ymmärrätkö huolehtia myös itsestäsi?

IMG 2593

Antamani esimerkki ei välttämättä kirjaimellisesti päde juuri sinun elämääsi – voihan vallan hyvin olla, ettei sinulla esimerkiksi ole autoa tai olet ulkoistanut sen hoivaamisen esimerkiksi puolisollesi/lapsellesi/serkullesi. Auto voi olla sinun elämässäsi jotain muuta, jota vaalit ja kohtelet kunnioittaen. Samanlaista huolenpitoa, vaalimista ja kunnioitusta kaipaa myös tärkein pääomasi: sinä itse ja sinun oma hyvinvointisi.

Me ihmiset olemme siitä kummallista porukkaa, että usein ymmärrämme jonkin merkityksen vasta siinä vaiheessa, kun se jokin ei enää pelaa. Kun esimerkiksi selkäkipu vyöryy päälle kuin terävä hyökyaalto, tulemme ymmärtäneeksi, miten tärkeää selän hyvinvointi omalle terveydelle ja jaksamiselle onkaan. Voisi kuvitella, että selkäkivun näyttäytyessä ensimmäisen kerran, ymmärtäisimme alkaa vaalia ja huolehtia myös omasta hyvinvoinnistamme. Mutta kuinka monen käsi hakeutuukaan ensimmäiseksi särkylääkepurkkiin, kuinka moni suuntaakaan lääkärille etsimään helpotusta vaivoihinsa ja kuinka moni valittaa naapurille, kuinka ei saanut lääkäristä yhtään mitään apua, vaikka se selkä on niin samperin kipeä? Kuinka moni hakee ratkaisua tilanteeseensa ainoastaan ulkoapäin, eikä mieti, miten voisi itse parantaa omaa hyvinvointiaan?

IMG 2596

Hyvinvointi on tärkein pääomasi. Mutta ilman hoivaamista ja vaalimista, panostamista ja säännöllistä huoltamista, se ei pysy elinvoimaisena.

Sinä olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Kukaan muu ei voi pitää huolta sinusta sinun puolestasi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että oman hyvinvoinnin kanssa pitäisi pukertaa hampaat irvessä yksin ja ilman apua. Ei, yksin ei tarvitse pärjätä. Monissa tilanteissa apu on välttämätöntä ja tarpeellista hyvinvoinnin edistämiseksi (ja se lääkärikäynti ja särkylääkepurkki on joissain tilanteissa oikeasti tarpeen). Mutta kukaan toinen ei voi ottaa apua vastaan sinun puolestasi. Kukaan muu ei voi päättää sinun puolestasi, että nyt sinun hyvinvointiisi panostetaan kaikin mahdollisin tavoin. Kukaan muu ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa sinun hyvinvointiisi.

Sinä voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi.
Sinun valintasi määrittävät hyvinvointiasi.

Ojenna ja pidennä

Mitä sinä teet oman hyvinvointisi eteen? Muistatko pitää huolen kaikista hyvinvointisi osa-alueista? Auto koostuu useista huollettavista osista – aivan samalla tavalla hyvinvointi muodostuu useasta eri palasta. Ei esimerkiksi riitä, että pidät huolta fyysisestä kunnostasi – myös mielesi kaipaa huolenpitoa ja hoivaa. Ja vaikka kuinka panostaisit sosiaaliseen elämänlaatuusi, et voi laiminlyödä fyysistä ja psyykkistä elämäsi osa-aluetta. Sillä toisin kuin autosi, sinä olet kokonaisuus - et vain kokoelma irtonaisia, vaihdettavissa olevia osia.

Kun autosi tarvitsee huoltoa, sinä teet päätöksen soittaa ja varata ajan huoltamolle. Samalla tavalla vain sinä voit tehdä päätöksen oman hyvinvointisi eteen. Kukaan toinen ei sitä voi tehdä.

Sivu 1 / 8